Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna (SI) jest procesem neurologicznym, dzięki któremu nasz mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów, opracowuje je oraz odpowiada adekwatną reakcją.

Kształtuje się już w okresie płodowym. Niestety nie zawsze w sposób prawidłowy, co może zakłócić rozwój ruchowy, emocjonalny i poznawczy dziecka oraz wpływa na procesy uczenia się.

Metoda stworzona została dla dzieci o prawidłowym rozwoju, ale mających trudności z organizacją zachowania a także specyficzne problemy w uczeniu się. Jest też metodą wspomagającą dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, z MPD, oraz dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Niektóre objawy zaburzeń integracji sensorycznej

  • nadmierny niepokój, lękliwość,
  • nadruchliwość,
  • problemy z koncentracją,
  • kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową,
  • niskie napięcie mięśniowe,
  • nadmierna męczliwość,
  • zbyt gwałtowne reakcje na dotyk,
  • nieumiejętność naśladowania ruchów innej osoby,
  • problemy z komunikacją

 

Terapia

Terapię sensoryczną można krótko scharakteryzować jako celową zabawę ukierunkowaną na uczenie dziecka odpowiedniego reagowania na bodźce zewnętrzne i wrażenia zmysłowe. Zajęcia, zachowując jedynie pozór wesołej zabawy, dostarczają dziecku tych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Są to doświadczenia płynące z różnego rodzaju ruchu, czucia głębokiego, z układu dotykowego, wzrokowego, słuchowego oraz węchowego.

O objęciu dziecka terapią w Zespole Szkół Nr 41 decyduje Zespół Terapeutów Integracji Sensorycznej po wcześniej przeprowadzonej diagnozie.

Pierwszeństwo w zakwalifikowaniu się na zajęcia mają uczniowie z klas 0 – III posiadający orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie z opinią z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz dzieci nie posiadające opinii, ale mające duże problemy w tym obszarze przyjmowane będą na terapię w miarę wolnych miejsc.

Skupienie uwagi na uczniach z klas młodszych uzasadnione jest tym, iż okres wczesnoszkolny jest czasem największej plastyczności neuronalnej. Terapia w tym czasie przynosi największe i najszybsze efekty.

 

Osoby prowadzące zajęcia

mgr Anna Skotnicka - pedagog specjalny, dyplomowany terapeuta Integracji Sensorycznej,  terapeuta Metody Warnkego, Indywidualnej Stymulacji Słuchowej Johansen IAS, provider metody Neuroflow, terapeuta Metody Krakowskiej, hipoterapeuta. Ukończyła szkolenia z zakresu terapii ręki oraz ortoptyki.

Od ponad piętnastu lat prowadzi terapię integracji sensorycznej oraz terapię ręki. Odbyła czteromiesięczną praktykę w terapii z dziećmi autystycznymi w Stanach Zjednoczonych. Uczestniczyła w delfinoterapii dzieci autystycznych. Wieloletni wolontariusz Warsztatów Terapii Zajęciowej. Prowadziła autoterapię dzieci z zaburzonym kontaktem pod okiem dr H. Olechnowicz przy Polskim Towarzystwie Psychologicznym. Pracowała metodą Opcji. Długoletni członek i  pracownik Fundacji Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „Hej Koniku!”. Ukończyła kurs I stopnia metody INPP, Integracji Bilateralnej,  Trening zastępowania agresji ART, kurs pracy z dzieckiem z ADHD w Centrum CBT. 

mgr Magdalena Hołozubiec - fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta Integracji Sensorycznej, Bilateralnej Integracji, opóźnienia neurorozwojowego INPP, Provider metody Neuroflow, hipoterapeuta.  Ukończyła szkolenia z zakresu terapii ręki oraz ortoptyki. Zajmuje się pracą z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi m.in. z dziećmi z trudnościami w nauce szkolnej, całościowymi zaburzeniami rozwoju, zespołami genetycznymi. Stale podnosi swoje kwalifikacje uczestnicząc w webinarach, warsztatach, kursach i szkoleniach.