Szkoła Pozytywnego Myślenia
W styczniu 2018r. nasza szkoła przystąpiła do programu certyfikacyjnego dla szkół "Szkoła Pozytywnego Myślenia" realizowanego w ramach projektu "Myślę Pozytywnie".
Przez cały rok, w ramach tego programu będziemy współpracować z Instytutem Edukacji Pozytywnej. Co miesiąc Nasza placówka będzie otrzymywać informację nt. zadania do realizacji. Dzięki temu, większą uwagę poświęcimy tematyce związanej ze zdrowiem psychicznym oraz będziemy systematycznie podejmować realne działania na rzecz wspierania naszych uczniów, w tym zakresie.
Pamiętajmy, że pozytywne myślenie w szkole daje siłę do uwierzenia w siebie, budowania wartościowych relacji, dbanie o własne bezpieczeństwo w stosunkach międzyludzkich, a także rozwój zgodny z wartościami społecznie przyjętymi.
Cały projekt finansowany jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Więcej informacji na temat projektu na www.myslepozytywnie.pl
Plan zadań certyfikacyjnych na cały rok
Etap I. Poznajemy siebie
Motto etapu: “Człowiek nie może być tylko wychowywany. Musi wychowywać samego siebie, być dla siebie wychowawcą.” Jan Paweł II
STYCZEŃ
Zadanie dla uczniów: tworzenie prac literackich w wybranej formie „Myślę pozytywnie - opowieści ze szkolnej ławki”.
Wybrane prace przesyłane będą także do Fundacji w celu promocji działań podejmowanych przez szkoły i społeczność szkolną w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego.
LUTY
Zadanie dla szkoły: przeprowadzenie badania ankietowego wśród uczniów i uczennic oraz badania wśród rodziców. Zebrane ankiety zostaną przesłane do Fundacji w celu opracowania i analizy wyników (ogólnopolskie badanie prowadzone przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej).
MARZEC
Zadanie dla szkoły: przeprowadzenie zajęć wychowawczych w klasach - „Moje mocne strony? Tak- znam je!” - szkoły otrzymują gotowy scenariusz zajęć.
Etap II. Dbanie o siebie
Motto etapu: “Zbyt wielu ludzi przecenia to, kim nie jest i nie docenia tego, kim jest." MALCOLM S. FORBES
KWIECIEŃ
Zadanie dla uczniów/ zespołów klasowych lub innych grup uczniowskich: stworzenie gry w wybranej formie pod hasłem „Dbam o siebie - dbam o innych”.
Wybrane prace przesyłane będą także do Fundacji w celu promocji działań podejmowanych przez szkoły i społeczność szkolną w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego.
MAJ
Zadanie dla szkoły: przeprowadzenie spotkania z wybranym gościem na temat tego, jakie znaczenie w jego sukcesie ma dbanie o własne zdrowie psychiczne.
CZERWIEC
Zadanie dla szkoły: przeprowadzenie zajęć wychowawczych w klasach - „Jak bezpiecznie spędzić wakacje- tworzymy instrukcje.” - szkoły otrzymują gotowy scenariusz zajęć.
Wybrane prace przesyłane będą także do Fundacji w celu promocji działań podejmowanych przez szkoły i społeczność szkolną w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego. Najlepsze instrukcje zostaną zamieszczone na stronie internetowej programu.
Etap III. Wdzięczność
Motto etapu: “Bądź wdzięczny za trudne chwile. One pozwalają ci się rozwijać. Bądź wdzięczny za swoje ograniczenia, ponieważ one dają ci szansę na poprawę. Bądź wdzięczny za każde nowe wyzwanie, ponieważ ono buduje twoją siłę i charakter. Bądź wdzięczny za swoje błędy. Przekazują Ci cenne lekcje.” Troy Amdahl
WRZESIEŃ
Zadanie dla szkoły: badanie diagnostyczne uczniów i uczennic.
Zadanie dla nauczycieli i rodziców: przeprowadzenie w wybranej formie spotkania budującego wspólną radość z bycia częścią procesu wychowawczego dzieci- wspólny wieczór planszówek, oglądanie filmu dotyczącego ważnych aspektów zdrowia psychicznego (w załączeniu proponowane pozycje filmowe), wycieczka rowerowa, ognisko.
PAŹDZIERNIK
Zadanie dla zespołów uczniowskich/ praca indywidualna uczniów, a także praca dla nauczycieli/ wychowawców: „Mojemu nauczycielowi jestem wdzięczny/ wdzięczna za…”, “Moim uczniom jestem wdzięczny/ wdzięczna za…”.
Wybrana forma artystyczna - można wykorzystać narzędzia technologiczne. Wybrane prace przesyłane będą także do Fundacji w celu promocji działań podejmowanych przez szkoły i społeczność szkolną w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego.
Etap IV. Relacje i dbanie o innych
Motto etapu: "Człowiek jest sumą swoich uczynków, a nie przekonań." Josif Brodski
LISTOPAD
Zadanie dla klas: zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem jednego wybranego odcinka „Rodzinka nieidealna”.
GRUDZIEŃ
Zadanie dla szkoły: „Myślę i działam pozytywnie na Święta.” - działanie prospołeczne, scenariusz i zasady działania przesłane będą przez Fundację.
Koordynatorzy programu: Urszula Jarosz–Rek, Piotr Pożarowszczyk