Terapia ręki
TERAPIA RĘKI prowadzona jest przez mgr Ewę Michalską Dyplomowanego Terapeutę Pedagogicznego, Terapeutę Ręki I , II, III stopnia, Terapeutę SI, Trenera Sensoplastyki I, II stopnia, Trenera treningu Uważności w trakcie nabywania umiejętności w Terapii Czaszkowo-Krzyżowej. Oligofrenopedagoga, Certyfikowanego Diagnosty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Posiadane kwalifikacje:
- ukończone studia wyższe, pięcioletnie magisterskie na kierunku Pedagogika, specjalność: wczesnoszkolna edukacja zintegrowana z pedagogiką przedszkolną i psychologią szkolną na Wyższej Szkole Pedagogicznej TWP w Warszawie
- ukończone studia podyplomowe, Pedagogika Specjalna oraz studia trzy - semestralne w zakresie: Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – Oligofrenopedagogika,
- ukończona 2 semestralna Szkoła Terapii Ręki, Kurs Certyfikowany 130 godzin, uzyskany tytuł: Terapeuta Ręki, w zakresie: Diagnoza i Terapia Ręki, sprawności manualnych oraz grafomotorycznych,
- ukończone dwustopniowe szkolenie 236 godzin, uzyskane uprawnienia Terapeuty Integracji Sensorycznej I i II stopnia, kwalifikacje do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej.
- Staż diagnostyczny u Z. Przyrowskiego
Ewa Michalska posiada uprawnienia do prowadzenia wielu terapii oraz stale podnosi swoją wiedzę i kwalifikacje w pracy terapeutycznej. Doświadczenie w pracy indywidualnej z dzieckiem zdobywa od wielu lat prowadząc szereg terapii w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Szkole podczas pracy grupowej z dziećmi.
Posiada ona wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi:
- Z wadami postawy, obniżonym napięciem mięśniowym centralnym, posturalnym, dystalnym, koślawością stóp,
- z wadami neurologicznymi: m.in Mózgowe Porażenie Dziecięce, niedowłady kończynowe, dystrofie,
- z wadami genetycznymi: Zespół Downa, Mukowiscydoza, Padaczka,
- z zaburzeniami intelektualnymi: upośledzenie lekkie, umiarkowane, głębokie
- z dziećmi ze Spektrum autyzmu, Zespołem Aspergera, Zespół Tourette'a, FAS
- oraz innymi dysfunkcjami : wzroku, słuchu i mowy
Terapia Ręki to zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej i dolnej oraz skupiającej się na wzmocnieniu wszystkich partii mięśni ciała, obręczy barkowej, siły karku, przedramienia, stawu łokciowego, zwiększania mobilności nadgarstka.
Zajęcia z Terapii Ręki odbywają się w odpowiednio przygotowanym gabinecie, bogato wyposażonym w atestowane przyrządy i przybory do terapii ręki, integracji sensorycznej oraz rehabilitacji. Pomoce przygotowywane są również indywidualnie przez terapeutę ręki do bieżącej pracy z dziećmi według ich potrzeb.
Terapia skierowana jest do dzieci, które mają:
- wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej, dolnej oraz mięśni centralnych,
- nieprawidłową postawę ciała- wady postawy,
- problemy z samoobsługą( ubieranie się, zapinanie guzików, sznurowanie butów),
- problemy w zabawach manipulacyjnych wymagających precyzji ruchu,
- problemy grafomotoryczne,
- opóźniony rozwój mowy,
- problemy z funkcjami oka,
- zaburzenia z płynnością i koordynacją wzrokowo-ruchową ( wodzenie wzroku podczas wykonywania jakieś konkretnej czynności)
- zaburzenie równowagi i obustronnej koordynacji,
- problemy : schemat ciała, określanie l-p strona, z wyobraźnią przestrzenną,
- oraz inne deficyty współtowarzyszące
Celem terapii ręki jest między innymi: poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, stabilizacja mięśni ręki, wykonywanie płynnych i precyzyjnych ruchów, czyli zdolności trzymania przedmiotu(odruch chwytu) ,zdolności przenoszenia( zwiększenie siły rąk)zwiększenie zakresu ruchu obręczy barkowej a także zwiększenie zdolności manipulacyjnych dłoni -pod kontrolą wzroku i bez( wykonywanie bardziej skomplikowanych czynności w tym przygotowanie do umiejętności np. rysowania, odwzorowania, wycinania, pisania itp).
Terapia Ręki dostosowana jest do indywidualnych potrzeb dziecka, tworzona, konsultowana z innymi specjalistami. Poprzedza ją szczegółowa analiza dokumentacji lekarskiej, rozmowa indywidualna z rodzicem, wychowawcą we współpracy z innymi specjalistami mającymi zajęcia z danym dzieckiem oraz na bazie specjalistycznego badania diagnostycznego przez terapeutę ręki.
Po co to?
Ręka to bardzo skomplikowana część ciała, oprócz zadań związanych z trzymaniem, podnoszeniem czy przesuwaniem odpowiedzialna jest za pisanie i kontrolę grafomotoryczną, precyzyjne ruchy i małą motorykę oraz za skomplikowane mechanizmy czuciowe. Terapia ma za zadanie zaangażowanie całej kończyny górnej, udziału tułowia, głowy i całego ciała, ważną rolę pełni również zdolność do czucia powierzchownego i głębokiego. To współpraca pomiędzy wszystkimi elementami przynosi zamierzone efekty terapeutyczne, uczy stabilizacji całego ciała przy swobodnej pracy całej kończyny.