TERAPIA RĘKI prowadzona jest przez mgr Ewę Michalską Dyplomowanego Terapeutę Pedagogicznego, Terapeutę Ręki I , II, III stopnia,  Terapeutę SI,  Trenera Sensoplastyki I, II stopnia, Trenera treningu  Uważności w trakcie nabywania umiejętności w Terapii Czaszkowo-Krzyżowej. Oligofrenopedagoga, Certyfikowanego Diagnosty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Posiadane kwalifikacje:

  • ukończone studia wyższe, pięcioletnie magisterskie na kierunku Pedagogika, specjalność: wczesnoszkolna edukacja zintegrowana z pedagogiką przedszkolną i psychologią szkolną na Wyższej Szkole Pedagogicznej TWP w Warszawie
  • ukończone studia podyplomowe, Pedagogika Specjalna oraz studia trzy - semestralne w zakresie: Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – Oligofrenopedagogika,
  • ukończona  2 semestralna Szkoła Terapii Ręki, Kurs Certyfikowany 130 godzin, uzyskany tytuł: Terapeuta Ręki, w zakresie: Diagnoza i Terapia Ręki, sprawności manualnych oraz grafomotorycznych,
  • ukończone dwustopniowe szkolenie 236 godzin, uzyskane uprawnienia Terapeuty Integracji Sensorycznej I i II stopnia, kwalifikacje do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej.
  • Staż diagnostyczny u  Z. Przyrowskiego

Ewa Michalska posiada uprawnienia do prowadzenia wielu terapii oraz stale podnosi swoją wiedzę i kwalifikacje w pracy terapeutycznej.  Doświadczenie w pracy indywidualnej z dzieckiem zdobywa od wielu lat prowadząc szereg terapii w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Szkole podczas pracy grupowej z dziećmi.

 Posiada ona wieloletnie doświadczenie w  pracy z dziećmi:

  • Z wadami postawy, obniżonym napięciem mięśniowym centralnym, posturalnym, dystalnym, koślawością stóp,
  • z wadami neurologicznymi: m.in Mózgowe Porażenie Dziecięce, niedowłady kończynowe, dystrofie,
  • z wadami genetycznymi: Zespół Downa, Mukowiscydoza, Padaczka,
  • z zaburzeniami intelektualnymi: upośledzenie lekkie, umiarkowane, głębokie
  • z dziećmi ze Spektrum autyzmu, Zespołem Aspergera, Zespół Tourette'a, FAS
  • oraz innymi dysfunkcjami : wzroku, słuchu i mowy

Terapia Ręki to zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej i dolnej oraz skupiającej się na wzmocnieniu wszystkich partii mięśni ciała, obręczy barkowej, siły karku, przedramienia, stawu łokciowego, zwiększania mobilności nadgarstka.

Zajęcia z Terapii Ręki odbywają się w odpowiednio przygotowanym gabinecie, bogato wyposażonym w atestowane przyrządy i przybory do terapii ręki, integracji sensorycznej oraz  rehabilitacji. Pomoce przygotowywane są również indywidualnie przez terapeutę ręki do bieżącej pracy z dziećmi według ich potrzeb.

Terapia skierowana jest do dzieci, które mają:

  • wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej, dolnej oraz mięśni centralnych,
  • nieprawidłową postawę ciała- wady postawy,
  • problemy z samoobsługą( ubieranie się, zapinanie guzików, sznurowanie butów),
  • problemy w zabawach manipulacyjnych wymagających precyzji ruchu,
  • problemy grafomotoryczne,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • problemy z funkcjami oka,
  • zaburzenia z płynnością i koordynacją wzrokowo-ruchową ( wodzenie wzroku podczas wykonywania jakieś konkretnej czynności)
  • zaburzenie równowagi i obustronnej koordynacji,
  • problemy : schemat ciała, określanie l-p strona, z wyobraźnią przestrzenną,
  •  oraz inne deficyty współtowarzyszące

Celem terapii ręki jest między innymi: poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, stabilizacja mięśni ręki, wykonywanie płynnych i precyzyjnych ruchów, czyli zdolności trzymania przedmiotu(odruch chwytu) ,zdolności  przenoszenia( zwiększenie siły rąk)zwiększenie zakresu ruchu  obręczy barkowej a także zwiększenie zdolności manipulacyjnych dłoni -pod kontrolą wzroku i bez( wykonywanie bardziej skomplikowanych czynności w tym przygotowanie do umiejętności np. rysowania, odwzorowania, wycinania, pisania itp).

Terapia Ręki dostosowana jest do indywidualnych potrzeb dziecka, tworzona, konsultowana z innymi specjalistami. Poprzedza ją szczegółowa analiza dokumentacji lekarskiej, rozmowa indywidualna z rodzicem, wychowawcą we współpracy z innymi specjalistami mającymi zajęcia z danym dzieckiem oraz na bazie specjalistycznego badania diagnostycznego przez terapeutę ręki.

Po co to?

Ręka to bardzo skomplikowana część ciała, oprócz zadań związanych z trzymaniem, podnoszeniem czy przesuwaniem odpowiedzialna jest za pisanie i kontrolę grafomotoryczną, precyzyjne ruchy i małą motorykę oraz za skomplikowane mechanizmy czuciowe. Terapia ma za zadanie zaangażowanie całej kończyny górnej, udziału tułowia, głowy i całego ciała, ważną rolę pełni również zdolność do czucia powierzchownego i głębokiego. To współpraca pomiędzy wszystkimi elementami przynosi zamierzone efekty terapeutyczne, uczy stabilizacji całego ciała przy swobodnej pracy całej kończyny.